Går spelet att spela utan fysiska props och rekvisita?

Ja!

Allt som KRÄVS för ett spel är regelboken (eller ett väldans bra minne), karaktärsbladen och tärningarna.

Du kommer däremot att förlora väldigt mycket av världen, och spelledaren kan behöva sitta och läsa mycket material högt som egentligen är menat för spelarna att granska. Spelarna kan då riskera att få några dolda ledtrådar skrivna på näsan, eller missa visuella clues helt.

Men det går.

Alla som äger en upplaga av Jotunheim kommer däremot att kunna registrera sig på vår hemsida för att snabbt och enkelt där kunna ladda ner en uppsjö av material från vår databank. Kartor, ritningar, skisser, pengar, karaktärsblad och mycket mer kommer att finnas tillgängligt online.

Innehåller regelboken i grundpaketet ett grundligt bestarium?

Ja, och nej.

Regelboken i grundpaketet innehåller tydliga beskrivningar och statistik för alla varelser, fi, fae och väsen som spelarna och spelledaren kan komma att möta. Via hemsidan kommer spelägarna sedan åt än mer detaljerade beskrivningar med äventyrstips, berättelser och bilder.

Om Kampanjen för Jotunheim lyckas så kommer vi däremot att arbeta fram en separat bok med utförlig och uttömmande information om alla varelser, väsen och karaktärer som kan tänkas, och som vi kommer att lansera därefter.

Innehåller regelboken slumptabeller och liknande?

Absolut!

Regelboken innehåller slumptabeller för vad som händer när spelledaren använder stresspoolen/stresstärningarna, så kallade ”random encounters” (även om ingenting i Jotunheim egentligen är random), lyten vid skador, smittor och sjukdomar med mera.

Hemsidan erbjuder också fler varianter av samma, och fler, slumptabeller att ladda ner.

Vilka varelser kan vi möta i Jotunheim?

Jotunheim är inte klassisk fantasy utan ligger närmare ”verkligheten” än många RPG-världar gör. Då vi lånar en del från, bland annat, nordisk mytos så kommer spelarna mest troligt att stöta på väsen därifrån.

Regelboken i Jotunheim gör viss skillnad på varelser, väsen och fi. Men utan inbördes ordning kan vi avslöja att följande ”varelser” är förekommande i Jotunheims värld:

  • Sjöorm (Havsoren)
  • Vitorm
  • Canmo- och Silkesspindel
  • Storbjörn
  • Rasselbock
  • Askfru
  • Gruvfru/Gruvmaja
  • Bäckahäst
  • Gravgrim
  • Draugr
  • Strandvaskare

…med fler.

Många av dessa har sin egna personliga tvist från hur vi kommer ihåg dem från historielektionerna och från andra världar, men vi tror att många definitivt kommer att känna igen dem ändå.

Vilka spel har inspirerat Jotunheim?

Inspirationen till Jotunheim kommer faktiskt ursprungligen mer från berättelser, sagor och spel som är ganska olika det spel som vi nu kommit fram till.

Tematiskt har Fallen London kommit att betyda en del med sitt storyfokuserade narrativ. Sunless Sea har också bidragit en del.

Utöver det har Drakriddarna och Sagospelet Äventyr legat varmt om hjärtat även om Jotunheim inte delar deras spelmekanik.

Varför så mycket fysiska komponenter?

Jotunheim innehåller många fysiska komponenter i det vi kallar ”baspaketet” och första utgåvan, men vi ser det inte som ”krimskrams” och samlarsaker. Vi hade kunnat ge ut regelboken och en kort introduktion för nya spelare i ett kort häfte men detta hade krockat med visionen om ett lätt-tillgängligt spel för hela familjen och alla åldrar.

Projektet med rollspelet Jotunheim handlar inte i första handom att göra ett rollspel för rollspelsgrupper som de kan plocka upp, känna igen och spela på fem minuter. Det handlar om att presentera en värld där en grupp vänner kan uppleva äventyr och spänning med ibland minimala förkunskaper. Det handlar om att erbjuda en värld som växer utanför regelboken; som 8åriga Lisa verkligen förstår – för att hon ser den. Som 15åriga Kalle kan prata om med kompisarna – för att han upplevt den.

Det som kan upplevas som ”extramaterial”, ”lullull” och liknande är de delar av spelet som vi tror lyfter spelet bortanför ”regelbok, papper och penna” och närmare någonting som ”ett rollspel med igenkänningen av ett brädspel”.

När Lisa och Kalle tar sina surt förvärvade slantar och fysiskt ger dem till den girige köpmannen bakom spelledarskärmen är det någonting som händer på riktigt. Det är förhoppningsvis någonting som också känns mer än ”ok, stryk 2 guld från era papper”.

Kommer ni tillbaka till Kickstarter?

Absolut! Efter att vi avbröt höstens Kickstarter har regelboken utvecklats med massor av nytt innehåll. Vi har också fått många meddelanden av intresserade personer som gärna haft en chans att stötta projektet men som också hellre såg en databas med nedladdningar framför fysiska komponenter i spelet.

Vi har lyssnat på er och insett att det var en lite för optimistisk prisbild, även om styckepriset per spel kändes skäligt. Men det var helt enkelt alldeles för många fysiska komponenter och rekvisita för ett rollspel. Därför är nya upplagan istället bara en regelbok, samt spelkort för de ~100 vanligaste objekten i spelet. Allt annat kommer att gå att ladda ner gratis via hemsidan för alla som äger spelet. I denna omstrukturering ingår kraftigt utvecklade avsnitt för religion, kultur och historia. Fler kartor och skisser, tabeller, ritningar och persongallerier.

Den nya versionen kommer enligt vår plan att nå Kickstarter sent i höst eller under sommaren och till ett betydligt bättre pris än tidigare.