Jotunheim FAQ

Frågor och svar

Kickstarterkampanjen

  • Varför en Kickstarter på 296'500sek?

    Jotunheim är ett spel med många fysiska komponenter. För att få ett spel med BRA kvalité i tryck och ett skäligt styckepris på spelet både nu och efter en framtida release krävs det att vi trycker upp 500st spel. Den totala efterfrågade summan är baserad på detta, med Kickstarters avgifter, skatter och övrig produktionskostnad inräknad.

    Styckepriset per spel via Kickstarter är 650 kronor (plus frakt) och ett framtida butikspris kommer att ligga på mellan 750-850 kronor.

    Vi tror på vårt spel och har efter speltester och undersökningar kommit fram till att 850 kronor är normalt prissatt för vad man får i grundpaketet (även om man inte tänker på att vi erbjuder tonvis med nedladdningar i form av extra kartor, äventyr och fysiskt spelmaterial och fri access till detta för all planerad framtid för alla som äger spelet) så förhoppningsvis är nuvarande pris på 650sek ett mycket skäligt pris.

  • Hur kontaktar man spelskaparna?

    Om du söker komma i kontakt med oss som står bakom Jotunheim så kan du skicka ett meddelande till jotunheim@dragontailmedia.com – eller skicka ett PM till @Tearalum eller @Pontus på vår Discordsida.

    Mer information hittar du också på:
    Vår hemsida: http://www.jotunheimrpg.com
    Vår Discord-sida: https://discord.gg/FpcyueD
    Vår Instagram: http://www.instagram.com/jotunheimrpg

  • Vilka spel har inspirerat Jotunheim?

    Inspirationen till Jotunheim kommer faktiskt ursprungligen mer från berättelser, sagor och spel som är ganska olika det spel som vi nu kommit fram till.

    Tematiskt har Fallen London kommit att betyda en del med sitt storyfokuserade narrativ. Sunless Sea har också bidragit en del.

    Utöver det har Drakriddarna och Sagospelet Äventyr legat varmt om hjärtat även om Jotunheim inte delar deras spelmekanik.

  • Innehåller regelboken i grundpaketet ett grundligt bestarium?

    Ja, och nej.

    Regelboken i grundpaketet innehåller tydliga beskrivningar och statistik för alla varelser, fi, fae och väsen som spelarna och spelledaren kan komma att möta. Via hemsidan kommer spelägarna sedan åt än mer detaljerade beskrivningar med äventyrstips, berättelser och bilder.

    Om Kampanjen för Jotunheim lyckas så kommer vi däremot att arbeta fram en separat bok med utförlig och uttömmande information om alla varelser, väsen och karaktärer som kan tänkas, och som vi kommer att lansera därefter.

  • Om jag vill veta MER om världen, vart vänder jag mig då?

    Vill du veta mer om världen i Jotunheim, men saknar regelbok (vilket är förståeligt i detta skede), och dina funderingar inte besvaras av det som står på Kickstarterkampanjen eller här på hemsidan så rekommenderar vi att du besöker vår Discord-sida. Där svarar vi på alla frågor från alla som frågar och tar med vanliga frågor hit till hemsidan.

    Discord-sida; https://discord.gg/FpcyueD

  • Om jag backar Kickstartern, när får jag spelet?

    Om Kickstarterkampanjen lyckas kommer spelet omedelbart att skickas på tryck. Målsättningen från vårt och tryckeriets håll är att det ska vara i händerna på alla backers senast december 2020.

  • Jotunheim, Spelet och produkt

  • Hur kontaktar man spelskaparna?

    Om du söker komma i kontakt med oss som står bakom Jotunheim så kan du skicka ett meddelande till jotunheim@dragontailmedia.com – eller skicka ett PM till @Tearalum eller @Pontus på vår Discordsida.

    Mer information hittar du också på:
    Vår hemsida: http://www.jotunheimrpg.com
    Vår Discord-sida: https://discord.gg/FpcyueD
    Vår Instagram: http://www.instagram.com/jotunheimrpg

  • Varför så mycket fysiska komponenter?

    Jotunheim innehåller många fysiska komponenter i det vi kallar ”baspaketet” och första utgåvan, men vi ser det inte som ”krimskrams” och samlarsaker. Vi hade kunnat ge ut regelboken och en kort introduktion för nya spelare i ett kort häfte men detta hade krockat med visionen om ett lätt-tillgängligt spel för hela familjen och alla åldrar.

    Projektet med rollspelet Jotunheim handlar inte i första handom att göra ett rollspel för rollspelsgrupper som de kan plocka upp, känna igen och spela på fem minuter. Det handlar om att presentera en värld där en grupp vänner kan uppleva äventyr och spänning med ibland minimala förkunskaper. Det handlar om att erbjuda en värld som växer utanför regelboken; som 8åriga Lisa verkligen förstår – för att hon ser den. Som 15åriga Kalle kan prata om med kompisarna – för att han upplevt den.

    Det som kan upplevas som ”extramaterial”, ”lullull” och liknande är de delar av spelet som vi tror lyfter spelet bortanför ”regelbok, papper och penna” och närmare någonting som ”ett rollspel med igenkänningen av ett brädspel”.

    När Lisa och Kalle tar sina surt förvärvade slantar och fysiskt ger dem till den girige köpmannen bakom spelledarskärmen är det någonting som händer på riktigt. Det är förhoppningsvis någonting som också känns mer än ”ok, stryk 2 guld från era papper”.

  • Vilka spel har inspirerat Jotunheim?

    Inspirationen till Jotunheim kommer faktiskt ursprungligen mer från berättelser, sagor och spel som är ganska olika det spel som vi nu kommit fram till.

    Tematiskt har Fallen London kommit att betyda en del med sitt storyfokuserade narrativ. Sunless Sea har också bidragit en del.

    Utöver det har Drakriddarna och Sagospelet Äventyr legat varmt om hjärtat även om Jotunheim inte delar deras spelmekanik.

  • Innehåller regelboken slumptabeller och liknande?

    Absolut!

    Regelboken innehåller slumptabeller för vad som händer när spelledaren använder stresspoolen/stresstärningarna, så kallade ”random encounters” (även om ingenting i Jotunheim egentligen är random), lyten vid skador, smittor och sjukdomar med mera.

    Hemsidan erbjuder också fler varianter av samma, och fler, slumptabeller att ladda ner.

  • Innehåller regelboken i grundpaketet ett grundligt bestarium?

    Ja, och nej.

    Regelboken i grundpaketet innehåller tydliga beskrivningar och statistik för alla varelser, fi, fae och väsen som spelarna och spelledaren kan komma att möta. Via hemsidan kommer spelägarna sedan åt än mer detaljerade beskrivningar med äventyrstips, berättelser och bilder.

    Om Kampanjen för Jotunheim lyckas så kommer vi däremot att arbeta fram en separat bok med utförlig och uttömmande information om alla varelser, väsen och karaktärer som kan tänkas, och som vi kommer att lansera därefter.

  • Om jag vill veta MER om världen, vart vänder jag mig då?

    Vill du veta mer om världen i Jotunheim, men saknar regelbok (vilket är förståeligt i detta skede), och dina funderingar inte besvaras av det som står på Kickstarterkampanjen eller här på hemsidan så rekommenderar vi att du besöker vår Discord-sida. Där svarar vi på alla frågor från alla som frågar och tar med vanliga frågor hit till hemsidan.

    Discord-sida; https://discord.gg/FpcyueD

  • Går spelet att spela utan fysiska props och rekvisita?

    Ja!

    Allt som KRÄVS för ett spel är regelboken (eller ett väldans bra minne), karaktärsbladen och tärningarna.

    Du kommer däremot att förlora väldigt mycket av världen, och spelledaren kan behöva sitta och läsa mycket material högt som egentligen är menat för spelarna att granska. Spelarna kan då riskera att få några dolda ledtrådar skrivna på näsan, eller missa visuella clues helt.

    Men det går.

  • Hur lång tid tar det för en erfaren grupp rollspelare att ta sig igenom första äventyret?

    Utöver alla små äventyr som finns i grundpaketet och drygt tio mellanstora diton, finns tre STÖRRE äventyr att sätta tänderna i. Utifrån de speltester vi har genomfört med erfarna spelare beräknas det huvudsakliga äventyret ta cirka 6-9 timmar att spela igenom. De två största därefter ungefär 2-3 timmar styck.

    De kortaste äventyren i första utgåvan tar mellan 30 mintuer och 1 timme att spela igenom – förutsatt att ingenting annat i staden pockar på uppmärksamhet däremellan.

    Via digitala nedladdningar på hemsidan (som är och förblir gratis för alla spelägare!) finns redan nu äventyr för ungefär ytterligare 5-10 timmar och många fler är på väg!

    Vi finner det dock osannolikt att en grupp skulle power-spela igenom endast huvuduppdraget och vara nöjda så. Många av spelarna har i speltest spenderat mycket tid med att utforska staden, arbeta med ett hederligt vanligt jobb, smugglat mellan tavernorna eller bara gå och utforska bergens gruvor.

    …eller bara skaffat en gård och börjat odla vindruvor i åtta timmar i streck.

    Det är helt upp till gruppen.

  • Var kommer Jotunheim att säljas i framtiden?

    Spelet kommer att säljas online på http://www.dragontailmedia.com, http://www.jotunheimrpg.com och några övriga webbsidor.

    Det finns också flera butiker, däribland några kända brädspelsbutiker, som önskar ta in spelet i lager om Kickstarterkampanjen lyckas.

    Men mer om det när vi får beräta mer om det.

  • Om jag backar Kickstartern, när får jag spelet?

    Om Kickstarterkampanjen lyckas kommer spelet omedelbart att skickas på tryck. Målsättningen från vårt och tryckeriets håll är att det ska vara i händerna på alla backers senast december 2020.

  • Hafnajör är isolerad från omvärlden? Är storyn inspirerad av Covid-19?

    Nej.

    Hafnajörs isolering från omvärlden var ett centralt story-element som tillkom under 2018-2019. Att staden är isolerad från omvärlden har stark anknytning till hur folket i Jötunheimur hanterar livet, varandra och omvärlden.

    Folk från andra delar av världen har fastnat i staden då den isolerades men det handlar med om en påtvingad smältdegel snarare än en karantän. Detta tillåter oss att presentera ett slags mikrokosmos av kulturer, religioner, folkslag, länder, nationaliteter, intressen och raser.

  • Är Jotunheim ett brädspel eller ett rollspel?

    Beroende på spelargruppens engagemang kan Jotunheim antingen spelas på ett sätt som påminner om ett brädspel med kraftiga rollspelsinslag. Det går också att spela som ett rollspel med brädspelsinslag.

    Standardutförandet av Jotunheim är en interaktiv mix där spelandet är ett rollspel med fysiska världsbyggande element för att förhöja spelupplevelsen.

    Det är svårt att spela igenom ett mordmysterium utan att spelarna själva får läsa igenom brev, testamenten, meddelanden och andra dokument.

    Det är också svårt att låta spelarna lista ut att Stadsbibliotekets loggbok är förfalskad utan att de får titta i den. Speciellt då Jotunheim vill undvika onödiga tärningsslag, så det kommer inte att vara ”jag söker efter fel i loggboken med perception 7!” – ”Du hittar ett fel, det är nämligen så att…”, utan spelledaren presenterar helt sonika (i ett sånt fall) ett utskrivet blad för spelaren att själv granska.

    Det blir också klurigt för spelarna att tolka en handgjord, delvis felaktig, karta som de köpt av den blinda gruvarbetaren – om endast spelledaren beskriver den.

    Självklart finns tärningsslagen ändå kvar, men de används oftare då de bara verkligen behövs.

  • Jotunheim, spel, regler och mekanik

  • Vilka varelser kan vi möta i Jotunheim?

    Jotunheim är inte klassisk fantasy utan ligger närmare ”verkligheten” än många RPG-världar gör. Då vi lånar en del från, bland annat, nordisk mytos så kommer spelarna mest troligt att stöta på väsen därifrån.

    Regelboken i Jotunheim gör viss skillnad på varelser, väsen och fi. Men utan inbördes ordning kan vi avslöja att följande ”varelser” är förekommande i Jotunheims värld:

    • Sjöorm (Havsoren)
    • Vitorm
    • Canmo- och Silkesspindel
    • Storbjörn
    • Rasselbock
    • Askfru
    • Gruvfru/Gruvmaja
    • Bäckahäst
    • Gravgrim
    • Draugr
    • Strandvaskare

    …med fler.

    Många av dessa har sin egna personliga tvist från hur vi kommer ihåg dem från historielektionerna och från andra världar, men vi tror att många definitivt kommer att känna igen dem ändå.

  • Innehåller regelboken slumptabeller och liknande?

    Absolut!

    Regelboken innehåller slumptabeller för vad som händer när spelledaren använder stresspoolen/stresstärningarna, så kallade ”random encounters” (även om ingenting i Jotunheim egentligen är random), lyten vid skador, smittor och sjukdomar med mera.

    Hemsidan erbjuder också fler varianter av samma, och fler, slumptabeller att ladda ner.

  • Om jag vill veta MER om världen, vart vänder jag mig då?

    Vill du veta mer om världen i Jotunheim, men saknar regelbok (vilket är förståeligt i detta skede), och dina funderingar inte besvaras av det som står på Kickstarterkampanjen eller här på hemsidan så rekommenderar vi att du besöker vår Discord-sida. Där svarar vi på alla frågor från alla som frågar och tar med vanliga frågor hit till hemsidan.

    Discord-sida; https://discord.gg/FpcyueD

  • Går spelet att spela utan fysiska props och rekvisita?

    Ja!

    Allt som KRÄVS för ett spel är regelboken (eller ett väldans bra minne), karaktärsbladen och tärningarna.

    Du kommer däremot att förlora väldigt mycket av världen, och spelledaren kan behöva sitta och läsa mycket material högt som egentligen är menat för spelarna att granska. Spelarna kan då riskera att få några dolda ledtrådar skrivna på näsan, eller missa visuella clues helt.

    Men det går.

  • Hur många olika raser kan spelarna att spela som?

    Jotunheim innehåller i första utgåvan 3 spelarraser:

    • Människa
    • Llygod
    • Golem

    Dessa kombineras med en uppsjö av olika yrken, och ett ursprung, som direkt påverkar karaktären och dess plats i världen.

  • Hur många spelare bör, och kan, man vara?

    Det är teoretiskt möjligt att spela Jotunheim på två personer (spelledare + spelare), men rekommenderat minimum är spelledare + 2 spelare.

    I speltest med 4 spelare (+ spelledare, så klart) respektive 5 så märkte vi av en drastisk förändring i gruppdynamik och svårighet. Vissa uppdrag blev enklare medan andra blev svårare. Men spelarna hade lika roligt.

    Spelet är väldigt adaptivt och spelledaren kan utan problem se till att spelargruppen möter situationer som är anpassade för just den konstellation spelare som spelar just då.

    Vi kan däremot hinta om att interaktionen med folket i Hafnajör blir roligare om spelargruppen inte är homogen, rasmässigt.

  • Vilka egenskaper har en spelarkaraktär?

    Varje karaktär skapas med 20st egenskaper i tre kategorier:

    Kropp och fysik

    • Hälsa
    • Försvar
    • Fysik
    • Rörelse
    • Transport
    • Perception
    • Intelligens
    • Styrka
    • Immunitet
    • Ordsmed

    Sinne (intellekt och vetande)

    • Kunskap (allmän)
    • Kunskap (natur)
    • Kunskap (sjö)
    • Vädertålig
    • Skörda
    • Respekt
    • Diskret

    Hantverk

    • Smed
    • Finsmed
    • Sömnad
    • Alkemi

    Utöver dessa finns många egenskaper som skapas genom att kombinera de befintliga, såsom: låsdyrkning, ficktjuveri, tämja vilda djur, spåra med mera.

    (Observera! Namn och beskrivning av egenskaper, samt deras ordning, kan komma att förändras innan första utgåvan!)

  • Hur många yrken man en spelare välja mellan då denne skapar sin karaktär?

    Det finns i dagsläget drygt 25st yrken att välja mellan då man skapar sin karaktär, men så länge reglerna följs är spelarna också fria att hitta på egna yrken utifrån en mall som finns i regelboken.

    Sedan är allt i slutändan också upp till vad spelledaren godkänner och inte. Så länge det fungerar i världen är allt tillåtet!